3 steg til mindre stress & mer overskudd

Studier, jobb, venner, eksamen, og en kropp som jobber på høygir? Det er så lett å tenke at «sånn er det bare» fordi du har så mye å gjøre. Men det er ikke bare sånn, fordi når kroppen din er under stress går du i en fight-and-flight situasjon og tror du står mellom liv og død. Derfor svekker kroppen immunforsvaret og fordøyelsen din fordi det er mye viktigere å få blodet til å koagulere, og øke betennelse så det er større sannsynlighet for at du ikke blør ihjel. blodsukkeret øker som gjør at du craver fastfood og øker fettlagring. Kolesterolet, blodtrykket og forbrenningen(bryter ned alle viktige substanser for å overleve) øker, hjernen både skjerpes og svekkes fordi alt du klarer å ha fokus på er EN ting, mens følelser, kreativitet og refleksjon ikke er tilstede.

3 steg til mindre stress & mer overskudd

  1. Lær deg å si nei uten dårlig samvittighet. En hverdag uten stress krever også at du setter seg selv foran alle andre. Egoistisk? Langt ifra. Du vil gjøre deg selv og de rundt deg en good tjeneste. Fordi når du har det bra med deg selv, vil du også ha et mye bedre forhold med de rundt deg. Og vit også at noen kan utnytte «snillheten» din hvis du gjør alt de sier og lar deg lede <3
    .
  2. Legg inn en daglig rutine som faktisk gjør en forskjell!  Når du kjenner deg overveldet og har mye å gjøre, er det lett å tenke at det ikke er noe annen utvei enn å jobbe non-stop frem til oppgaven er levert og kroppen kollapser. Men det er feil, fordi det finnes faktisk alltid en løsning! Du kan si til deg selv at «jeg skal være super effektiv, og ikke la noe distrahere meg så jeg blir fortere ferdig.» Da vil nesten garantert falle tilbake til uvanene igjen, fordi det bare er en tanke i hode ditt. Finn ut hva som må til for at du skal ta vare på deg selv og unngå stress. Legg det inn som en vane du må gjøre HVER dag. Vær spesifikk, slik som: hver kveld skal jeg høre på 15 minutters meditasjons podcast så jeg klarer å koble ut og få en dyp søvn. Eller dropp ALT som ikke er nødvendig de neste tre dagene, slik som å svare når mobilen ringer, meldinger, mails, SoMe etc.
    .
  3. Fokuser på en ting. Jobb, studier, samboer, venner og tusen andre ting å forholde seg til. Da er det lett å ha fullt av tanker i hode, og et ønske om å gjøre flere ting på en gang. Det vil enten lede til at du ikke klarer å gjøre noen ting fordi alt er så overveldende. Eller det vil gjøre at alt blir gjort halvveis og du klarer ikke å gå inn for noe 100%. Når du har bestemt deg for å bruke en time på å skrive en oppgave, ta på flymodus, få bort alle distraksjoner og fokuser KUN på den oppgaven. Ta pause – selvom du ikke har tid! Hvis du jobber med noe sammenhengende i flere timer vil du nesten garantert distrahere deg selv ved å prate med noen, ta opp telefonen eller bare stirre i veggen mens du tenker på alt du må gjøre. Du mister rett og slett fokus, alt gjøres halvveis og det tar mye lenger tid

Jeg har laget en gratis guide som vil gi deg overskudd, en dyp søvn og ro i kroppen selvom du har mye på agendaen. En hverdag du fortjener å ha <3 Trykk her

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *