8 steg: livet du ikke ønsker ferie fra

Uncategorized Aug 16, 2021

Jeg skal dele noen steg med deg på veien til et liv med energi, drivkraft og klarhet i hverdagen din. Og husk at helsen din også er viktig, for uten energi og en kropp i balanse blir hverdagen fort en kamp - tross for at du jobber med noe du digger.
 
Her kommer de! 

  • TIPS 1: Bli bevisst på hvordan du snakker til deg selv. Det du velger å si nok ganger blir en sannhet, og ofte har vi sagt ting hver dag hele livet som både kan endre og påvirker hvilke valg vi tar, måten vi lever på, og ikke minst hvordan vi føler oss. 
     
    Ofte kan ordene og setningene vi velger å bruke bare være en unnskyldning for å ikke gjøre noe med selve problemet eller utfordringen.
       
    NOEN EKSEMPLER:
      
    - "kroppen min jobber med å heale seg nå, og jeg er på riktig spor fremover" istedenfor "Jeg er syk"
     
    - "jeg prioriterer dette" istedenfor "Har ikke tid"
     
    -  "Jeg velger å trene idag fordi jeg fortjener energien, det gode humøret og produktiviteten det gir meg i etterkant" istedenfor "Trene for å bli tynn, for å se bra ut eller fordi jeg må."
     
    - "Jeg er ikke like flink, derfor kan ikke jeg følge drømmen min." Dette er sammenlikning og stopper deg fra å leve ut ditt beste potensiale. Bytt ut setningen med "Jeg og h*n er forskjellig, men det er dette som gjør at jeg finner min unike vei som skiller meg fra mengden = suksess. Fordi jeg tør å være meg"
     
    - "Jeg spiser dette måltidet for å få energi, for å være en god rollemodell for barna mine, og for å føle meg bra!" istedenfor "Jeg spiser mat for å bli tynn, for å se bra ut." 
       

  • STEG 2: Legg deg og stå opp til cirka samme tid. Både for å skape en bedre hormonbalanse mellom stress og søvn, men også for å hjelpe deg inn i en dypere søvn og derfor mer overskudd på dagen.
      

  • STEG 3: Start dagen med et kaldt bad /dusj og sollys, f.eksempel ta morgenrutinen din ute i solen. På kvelden har du mørkere belysning, og velg heller peis og levende lys. I tillegg kan det være en fin støtte med varm dusj/bad før du legger deg.

    - Dette vil du gjøre for å biohacke kroppen din: hjelpe deg inn i hormonbalanse gjennom dagen (energien din), og dyp søvn på natten. (Google "biorytmen Børge Fagerli" hvis du er nysgjerrig.)
      

  • STEG 4: Start dagen med egentid. Og det eneste du trenger er en blank notatblokk og sitronvann, kaffe eller noe annet du forbinder med sunt & positivt. Sett deg i en god krok. Så skriver du ned mål du har i livet ditt, drømmer, manifestere, noe du jobber mot...

  • STEG 5: Utnytt dine styrker istedenfor å følge samfunnets mal. Du lever bare 1 gang. Det du gjør nå, gir det deg energi og glede?

    -
    Selv studerte jeg noe jeg ikke trivdes med før og ble samtidig utmattet og syk. Se hvordan du kan snu om negative hendelser i livet ditt, til styrke som drar deg fremover. Litt av min historie kan du se HER 

  • Noen tips til hva du kan gjøre for å leve ut ditt beste potensiale og utnytte dine styrker i arbeidslivet:

    -
    Gå til en god coach eller mental trener

    - Skriv ned 5 eller 10 ting du gjør idag som er ytre styrt og har en usunn påvirkning fra samfunnets mal og menneskene rundt deg.

    Kanskje du endrer personlighet rundt noen? Eller ikke tør å stå opp for deg selv og dine meninger? Eller bare antar at noen vil hate deg eller gjøre livet ditt verre enn det er om du følger drømmen din? Når du klarer å være sterk i deg selv får du respekten tilbake. Kanskje du går med klær pga gruppepress? Eller eier noe pga samfunnspress? Eller gjør ting du ikke liker? Henger med venner som ikke gir deg energi?

    - Selv ga jeg opp drømmen min gang på gang, så jeg vet hvordan det er. Men for hver gang jeg mistet det, dro jeg tilbake til coachen min å jobbet med selvutvikling og klarhet, frem til jeg klarte å stå stødig i det jeg ønsket å gjøre.

    Skriv ned: Hva er det verste som kan skje om du bryter mønsteret. Er det så ille?
      

  • STEG 6: Sett grenser med mennesker /eventer/fester o.l. som skjer rundt deg. Tør å si nei. Når du har energi og gløder, så stråler du på utsiden og er en bedre venn/kjæreste /mamma 
     

  • STEG 7. Hold mobilen avskrudd den første timen du står opp og siste timen før du legger deg. Believe me, det gjør magi for sjelen, stressmestring og søvnen din.
      

  • STEG 8: Gi deg selv en indre ro gjennom dagen med små steg: sett på alarm 1 gang i timen eller hver andre time, og når den ringer, gjør du noe som er sunt for deg og helsen din.
    - F.eksempel en liten pause: Det kan være noe så enkelt som å ta 4 dype pust, gjerne med eteriske oljer for å forsterke effekten av indre ro. Eller gå en tur rundt bygget i frisk luft.

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.