CelineHeldrup

Fyll deg selv med.. 

Egenkjærlighet

Selvutvikling 

Rent kosthold

Eteriske oljer

Livsstilsendringer & rutiner

  • CelineHeldrup

Slik fikk jeg energien tilbake

Her er mine beste tips som sammen med et endret tankemønster ga meg energien og hverdagen tilbake da jeg var sliten og utmattet. Energi er som veldig mye annet, et stort tema der mange faktorer kan spille inn, deriblant feilernæring. Her er min grunnoppskrift for å gi deg mer energi.


1. B-VITAMINER – trengs for å bryte ned og utvinne energi fra maten vi spiser, og gir energi til alle cellene i kroppen. Det er en support for så mange prosesser i kroppen, og det er kanskje ikke så rart å tenke seg når over 200 enzymer er trenger vitaminene. Få i deg BEE pollen hver dag (kjøpes på helsekostbutikk) som er en naturlig god kilde til B-vitaminene. Strø over yoghurten eller bland inn i smoothien din. Eller så kan du ta tilskudd av B-kompleks: da får du også hele spekteret av B vitaminene. Kjøpes på helsekost


2. MAGNESIUM – Helst på formen Glysinat, Malat eller Sitrat for best opptak i kroppen. Magnesium deltar i over 300 kjemiske enzymprosesser og mangel kan kjennetegnes med muskelkramper, mindre energi til musklene og dårligere utholdenhet. Mineralet spiller også en viktig rolle for ATP produksjonen. Det vil si prosessen som må til for energiomsetning i cellene.

3. D VITAMIN – mørketiden er her og fra September-April bør man ta tilskudd hvis man oppholder seg i Norge. Sjekk status hos legen, du bør ha mellom 80-150 nmol/l. Det er blant annet viktig for å styrke immunsystemet, som kan være nedsatt ved dårlig energi. Pass på at du kjøper tilskuddet på helsekostbutikk i formen D3. Ellers inneholder egg, smør, lever og fet fisk D vitamin og naturlig kilde er alltid gull!

Det viktigste er selvfølgelig kostholdet ditt! Tilskudd er kun der for å forsterke dosen av næringsstoffer som vi kan få for lite av i kostholdet.

1. GRØNNSAKER I ALLE REGNBUENS FARGER – velg blant alle ferskvarene i matbutikken, spis alltid noe kokt og noe ferskt på tallerkenen, fordi dette gir forskjellige former for næringsstoffer som trengs. Det er så innmari viktig med nok næringsstoffer, spesielt vitaminer for å få opp energinivået. Alle stoffene jobber sammen i kroppen, og den takker deg hvis du gir den en god blanding. Forskjellige farger betyr forskjellige antioksidanter.


Variert mat = Variert spekter av næringsstoffer = Prosessene i kroppen har alle byggeklosser den trenger for å fungere optimalt = Omsetter energi til deg

2. FÅ I DEG NOK PROTEIN, MEN HVA MED FETT? – proteiner er jo det vi kaller byggesteinene i kroppen vår og er selvfølgelig helt sentralt når vi snakker om energimangel. Men vi kan se at i veldig mange tilfeller får vi mer enn nok proteiner, som jo er supert. men: FETT! Hvorfor snakkes det aldri om fett? Fett har vært en veldig viktig brikke for meg på både søtsug, energien og humøret.

Fett for en god fettforbrenning = energi. En enkel forklaring kort: et kosthold dominert av karbohydrater (ris, poteter, brødmat, pasta, godteri, chips osv.) omdannes til glukose i kroppen selvom det selvfølgelig er forskjell på mengden glukose og hvor raskt det tas opp i blodet. Så fraktes denne glukosen inn til cellene som energi.


Men cellene har kun plass til en viss mengde glukose til hvert måltid og derfor vil den resterende glukosen lagres i kroppen som glykogen i leveren og fett i fettcellene. Denne omdanningen krever energi og derfor kan du føle deg trøtt etter et måltid – fordi kroppen stjeler denne energien fra deg. I tillegg bruker cellene raskt opp glukosen som betyr at energinivået kan falle og du blir fort sulten igjen. Dermed er du nødt til å spise ofte for å fylle opp cellene med energi igjen. Det er det som kaller et ustabilt blodsukker.

Når du har et kosthold dominert av sunne fettkilder må kroppen finne en annen måte å forbrenne energi på, enn med karbohydrater. Da går kroppen over i en fettforbrenning, så du kan si det slik at fettet forbrenner kroppens fett. Nå vil du forbrenne fettet som ligger rundt om i kroppen, det kan for eksempel være fettet langs blodårene, eller fettet du har på magen. Kroppen har plutselig ubegrensede mengder fett, og da trenger ikke cellene å spare på den begrensede mengden energi som oppstår ved et karbohydratrikt kosthold. Nå vil du forbrenne mer og til gjengjeld får du mer energi og holder deg mett lenger.

MEN det er helt nødvendig å velge sunne fettkilder, hvis ikke kan det gi mer skade enn nytte for deg. For eksempel: mykt smør-margarin, transfett i kaker, godteri osv. er fett som har vært gjennom prosesser før den selges i butikken. Disse prosessene utsetter fettet for en varme slik at det harskner. Det betyr at fettet blir ødelagt og gir oksidativt stress i kroppen.

Derfor, se alltid etter kaldpresset oljer. Både flerumettet og enumettet fett ødelegges av for høy varme, lys og oksygen. Mettet fett tåler derimot mye mer enn de andre og er en stabil fettkilde. Fett regulerer hormonbalansen og øker næringsopptaket i kroppen. Det er helt nødvendig for at fettløselige vitaminer som A, D, E og K skal tas opp i kroppen. Disse vitaminene er nødvendig for energi! For så lite kan gjøre så mye: En salat tilsatt en olje, avokado eller ost = Mer næringsstoffer til kroppen

Her er noe av det jeg har liggende i fryseren for tiden, kjøper alltid når COOP har tilbud

Fettkilder for mer energi:

  1. KOKOSFETT / COCOSA– til steking og baking

  2. HARDT SMØR / MEIERISMØR – til steking og baking

  3. OLIVENOLJE – til baking i ovn på maks 150 grader

  1. RAPSOLJE – til baking i ovn på maks 150 grader

  2. KALDPRESSET FRØOLJER – disse oljene er svært «følsomme» og skal ikke utsettes for varme men tilsettes når retten er ferdig.

  3. MCT OLJE – wow for en fantastisk kilde til energi! Dette er mellomlange fettsyrer som er trukket ut av en kokosnøtt. I motsetning til andre fettsyrer som transporteres til blodet via lymfesystemet, fraktes MCT rett fra tarmen til leveren der den forbrennes som energi. Jeg vil si at det er en av de virkelig bedre kildene til energi. Den smaker ingenting og jeg bruker den til alt! I kaffen, når jeg spiser bær eller frukt (øker næringsopptaket), i te, i smoothies, i salater, you name it..

OMEGA 3 – Den er viktig for veldig mye, blant annet for å beskytte oss mot oksidativt stress og betennelse som kan gi oss energimangel. Vær meget varsom på hvilken type omega 3 du tar, og kjøp aldri dette på matbutikken. Omega 3 tåler verken lys, varme eller oksygen og derfor er det viktig å vite at produktet ikke er utsatt for dette gjennom produksjon. Jeg har brukt DENNE kaldpressede omega 3 oljen fra SanOmega i over 1,5år nå. Det er en olje av god kvalitet som ikke er harsk, og inneholder Q10 som blant annet er nødvendig for ATP produksjon i cellene. Ta 1ss hver dag

Eksempler på noen flere gode matkilder:

  1. NØTTER OG FRØ

  2. AVOKADO

  3. MANDELMELK OG KOKOSMELK – erstatt vanlig melk med dette!

  4. RÅ KAKAO – det produserer dopamin og serotonin som er lykkestoffer i hjernen og gjør at vi føler oss bra. Spis mørk sjokolade (minst 70% ) med god samvittighet, det inneholder også mye antioksidanter.

  5. EKTE KREMFLØTE, SETERRØMME OG OSTER

  6. ØKOLOGISKE EGG

  7. ØKOLOGISK ANIMALSK MAT som kjøtt, fisk og fugl (ikke-økologisk kan gi en ugunstig sammensetning av fettsyrer)

Hvis du er interessert i å lese mer om fett og hvorfor det har blitt den store syndebukken for dårlig helse, les gjerne DENNE

#utbrenthetkosthold #utbrentkosttilskudd #ernæringsterapeut #mctolje #energi #kokosmelk #merenergi #dvitamin #fettforbrenning #merenergi #mat #proteiner #enzymer #økologisk #olivenolje #egg #energientilbake #ernæring #kokosfett #mandelmelk #oppskrift #fisk #MCT #fett #kosttilskudd #nøtterogfrø #utmattelse #omega3 #bvitaminer #kakao #kjøtt

21 visninger

1/1

Om meg

Jeg heter Celine Heldrup og er ernæringsterapeut og veileder i eteriske oljer

Jeg har et brennende ønske om at du skal føle deg fantastisk i kroppen din, og se viktigheten av og forstå "hvor lite" som skal til for at du skal få det livet du fortjener med en helse som fungerer optimalt med et renere liv, bort med giftstoffer, mat fra bunnen av, naturen..  En holistisk livsstil! 

Jeg hjelper deg gjennom stegene til en naturlig livsstil med næringsrik, mettende mat og tankemønster i spissen som avgjørende faktorer for at du skal være på topp og tørre å stå for den du er, og løsrive deg fra samfunnets mal så du virkelig klarer å kjenne på hvilket kosthold og helheten som passer akkurat deg og din kropp .

 

Jeg har selv vært på min egen reise med angst, utmattelse & hashimoto. Du kan lese historien min HER

Klem Celine 

©2019 by CelineHeldrup. Proudly created with Wix.com