CelineHeldrup

Fyll deg selv med.. 

Egenkjærlighet

Selvutvikling 

Rent kosthold

Eteriske oljer

Livsstilsendringer & rutiner

  • CelineHeldrup

Hack søvnen din med et Søvn-Vorspiel!

Du kjenner deg kanskje igjen i at du sover nok timer, kanskje alt fra 6 timer til 12 timer om natten, men likevel føler du deg ikke uthvilt når du står opp? En forstyrret døgnrytme kan være svaret her.


Du kan se videoen her:

Eller høre den på øret med Podcast episoden under her eller laste den ned på SPOTIFY


Søvn-guiden kan du laste ned HER


Under her er en oppsummering av det jeg har gått gjennom i episoden over!


Her er noen av mange kjennetegn du kan oppleve når du ikke har en dyp søvn:

  • Nedstemthet

  • Svekket minne og fokus

  • Mindre energien og overskudd

  • Økt matlyst og mer sensitiv til stress

  • Kortisol og melatonin ubalanse + krøll med østrogen & testosteron

  • Blodsukkeret øker

  • Tap av muskelmasse / trening


La meg prøve å forklare deg på en enkel måte:


Søvnhormonet vårt Melatonin ser ut til å helt naturlig begynne å produseres ca. kl. 21:00 om kvelden, høyest mengde rundt kl. 02 og slutte produksjon av dette hormonet rundt 07.30. Det vil også si at den dype søvnen helt naturlig ser ut til å være rundt kl. 02 om natten. Stresshormonet vårt produseres ikke når Melatonin er på sitt høyeste, men produserer på dagtid og det skal vi også ha! Vårt stresshormon begynner å produseres når Melatonin produksjonen går ned og det er dette som kan få oss til å føle oss våkne og energiske gjennom dagen.

Utfordringen idag er at vi forstyrrer denne døgnrytmen med måten vi lever på. For eksempel så svekkes produksjonen av melatonin når vi har på lys om kvelden, bruker telefonen, eller ser på TV.


Faktisk er det gjort en studie som viste at å bruke Ipad kl. 01 om natten svekket melatonin produksjonen med 23%. Men idag er vi også våkne til kanskje midnatt i helgene og står opp senere om morgenen, mens i ukedager legger vi oss tidligere og står opp tidligere. Dette kan skape krøll i både hormonbalansen og døgnrytmen din, kroppen trenger rutiner - faste tidspunkt hver dag for å klare å holde den rette balansen i gang.


Når døgnrytmen din forskyves fordi du eksempelvis har på lys etter kl. 20 om kvelden eller gjør andre ting som skrur opp stresshormonet og svekker melatonin på kveldstid, da kan du risikere at søvnhormonet plutselig er høyest eksempel kl. 05 om natten og stresshormonet ikke øker før langt utpå dagen.




Jeg er generelt veldig sensitiv til søvn og har lenge jobbet med å hjelpe kroppen i riktig balanse igjen med å gi det tålmodighet og legge meg + stå opp til samme tidspunkt helst hver dag.


Og min løsning har vært et Søvn-Vorspiel! For det hjelper kanskje ikke å legge deg i sengen om kvelden om du ikke har satt av den siste timen eller to til å hjelpe søvnproduksjonen i gang, hvis ikke blir du liggende våken mye lenger eller ikke får den dype søvnen.


Jeg varierer mellom disse tingene nedenfor her på kvelden, noen gjør jeg fast hver dag mens andre gjør jeg alt ettersom hva som kjennes riktig og det jeg har tid til.


SØVN - VORSPIEL, TIPS & TRIKS!

  • Fotbad: Epsomsalt + søvn oljer

  • Oljer i diffuser

  • Frankincense / Copaiba eller Sandalwood i ganen

  • Serenity + Balance under føttene

  • Ikke velg skrekkfilm? Hvis du skal se film, velg noe som er enkelt og der hjernen din slipper å tenke eller pulsen øker. Eksempel en romantisk film!

  • Ja til bøker, rolig musikk eller kortspill

  • Serenity Softgels (doterra), tar 2 kapsler ca. 1 time før jeg legger meg

  • Magnesium, SHIFT

  • Chamomille te

  • Clary Sage oljen - hormonbalanse

  • Svart & grønn te, kaffe & sjokolade senest kl. 18

  • Spis siste måltid senest kl.20

  • Ikke tunge måltider hvis du skal spise etter kl. 20. Og ja fordøyelsen kan holde deg våken om natten. Derfor ville jeg ikke valgt mat som du ikke tåler eller skaper trøbbel for magen, eksempel melk & gluten som for mange kan være tungt fordøyelig

  • Lett mat etter 20, eksempel: kokosyoghurt med banan + kanel + mandelsmør

  • Tryptofan rik mat som støtter melatonin produksjon dersom du skal spise etter kl. 20: Banan, tomat, nøtter, poteter etc..

  • Mat etter kl. 20, da kan det faktisk være fint å ha fokus på: Karbohydrater + Protein som kan støtte parasympatisk (hvile og fordøyelsen)

  • Ha på Blue-blocking briller fra kl. 20 om kvelden til 08 om morgenen for å hemme det blå lyset fra mobil/pc/lys. Eller du kan bruke vanlig solbriller enn sålenge!

  • Night-Shift modus på mobil + Mac

  • Jording (meditasjon/pust/yoga) + jordingsmatte + balance olje under føttene

  • Bruk peisen og stearinlys / levende lys eller gult lys

  • Biorytmens klokke, legge deg + stå opp til faste klokkeslett

  • Av med WIFI om natten

  • Rense rommet - rent, ikke jobbe + spise i sengen, lufte vinduer, bytte rom for en periode? Hjernen kan assosierer sengen med å være våken dersom du gjør alt annet enn å sove der.

  • Peace eller Calmer langs ryggraden

  • Urolige ben: Da kan Cedarwood + Lemongrass med baseolje være en god støtte



HVOR LENGE ER DET OPTIMALT Å SOVE DA?

8 timer ser ut til å være optimalt hos de fleste, og gjerne enda lenger på vinterstid.

Våre forfedre lå på rundt 6,5 time, men pga vår moderne livsstil og det vi forstyrrer døgnrytmen vår med idag ser det ut til at dette er altfor lite for oss.



KILDER

Anbefaler å sjekke ut Børge Fagerli, han sitter med så mye kunnskap rundt dette og en jeg vil virkelig ville lest + hørt på om du vil lære enda mer! Her er en fin artikkel: https://borgefagerli.no/2017/03/09/ignorerte-faktorene-nar-resultatene-uteblir-del-2-biorytme-livsstil/



#søvn #tips #dypsøvn #oppskrift #naturliglivsstill #naturmedisin #hacksøvnen #biorytmen #døgnrytme #kosthold #lavkarbo #eteriskeoljer #tunsbergmedisinske #celineheldrup


28 visninger

1/1

Om meg

Jeg heter Celine Heldrup og er ernæringsterapeut og veileder i eteriske oljer

Jeg har et brennende ønske om at du skal føle deg fantastisk i kroppen din, og se viktigheten av og forstå "hvor lite" som skal til for at du skal få det livet du fortjener med en helse som fungerer optimalt med et renere liv, bort med giftstoffer, mat fra bunnen av, naturen..  En holistisk livsstil! 

Jeg hjelper deg gjennom stegene til en naturlig livsstil med næringsrik, mettende mat og tankemønster i spissen som avgjørende faktorer for at du skal være på topp og tørre å stå for den du er, og løsrive deg fra samfunnets mal så du virkelig klarer å kjenne på hvilket kosthold og helheten som passer akkurat deg og din kropp .

 

Jeg har selv vært på min egen reise med angst, utmattelse & hashimoto. Du kan lese historien min HER

Klem Celine 

©2019 by CelineHeldrup. Proudly created with Wix.com