CelineHeldrup

Fyll deg selv med.. 

Egenkjærlighet

Selvutvikling 

Rent kosthold

Eteriske oljer

Livsstilsendringer & rutiner

  • CelineHeldrup

STOFFSKIFTEPROBLEMER – 5 kostholdstips

Kremet avokadodressing, Oppskrift HER


Som noen allerede vet så har jeg hashimoto som betyr betennelse i skjoldbruskkjertelen. Det er vanlig at lavt stoffskifte starter med en hashimoto, jeg har det nok litt i genene mine, og mange i familien har stoffskifteproblemer. Jeg har vært litt plaget av det i det siste med typiske symptomer på høyt stoffskifte slik som ukontrollerte skjelvinger/kulde og rastløshet. Det er noen spesifikke punkter i mitt kosthold som trigger disse symptomene, blant annet bearbeidet mat. Det vil si mat som ikke er av råvare (fersk) men som har vært gjennom maskiner, altså prosesser. For meg er det viktig med balanse og derfor har jeg spist noe bearbeidet mat i perioder jeg har en dose for mye ernæring i livet mitt og jeg kjenner jeg må ha en «pause» fra alt. Men det gir konsekvenser og jeg kjenner en helt tydelig forskjell når jeg skjeier ut, da dukker nemlig plagene opp.

For å støtte opp og kanskje til og med reversere plager og/eller sykdommer er det i mange tilfeller nødvendig med en streng diett de første månedene. På den måten vil ikke maten trigge sykdommen og du kan i løpet av denne perioden reparere tarmen, lever og/eller andre funksjoner i kroppen som kan være roten til dine plager. Når dette er gjort kan matvarer legges til igjen. Jeg skal i første omgang gjøre dette i 2 måneder.

MINE 5 VIKTIGSTE TIPS

1. Uraffinert mat – altså mat som ikke er bearbeidet (uraffinert). For meg har det spesielt vært sjokolade, glutenfri pasta (ja det er også bearbeidet) og fiskekaker som har trigget frem symptomer. Mitt beste tips er rett og slett å lage mat fra bunnen av! Mye enklere enn du tror, jeg har mange oppskrifter her på bloggen du kan bruke. Og ikke vær redd for fett! – Dette kan du spise: Kjøtt, Fisk, Bær, Nøtter, Frø, Grønnsaker, Avokado, Søtpotet, Oivenolje, Kokosolje, litt frukt, Urter osv. – Lag Smoothies, Kokosyogurth, Frokostblandinger med nøtter og frø, Hjemmelagde burgere og øko pølser uten brød, Salater, Supper, Taco uten lefser, ost og erstatt rømme med avokado dressing.. Altså tenk enkelt!

Levende kokosyoghurt, Oppskrift HER


2. Blodsukkervennlig mat Begrenset mengde karbohydrater og mer fett. Karbohydrater øker blodsukkeret, fett senker blodsukkeret. Alle mine oppskrifter på bloggen har et fokus på blodsukkervennlig mat. Erstatt brødskiven med ferske råvarer slik som avokado, salat, søtpotet, kjøtt, fisk osv. Dersom man hele tiden spiser blodsukker stigende mat slik som banan, hvit ris, brød, pasta, pizza osv. så vil Insulinet i kroppen din ta for stor plass. Insulin er et anabolsk hormon, mens stoffskiftehormonene er katabolske hormon. Dersom du har et ustabilt blodsukker vil du få for mye insulin tilgjengelig. Kroppen vil alltid sikte etter å være i homeostase (balanse), så når du spiser blodsukkerstigende mat vil kroppen produsere mindre eller mer av andre hormoner, deriblant stoffskiftehormoner fordi det er for mye insulin til stede. Haha dette er ganske komplisert, men håper du forstod litt.

Blodsukkevennlig PALEO barer, Oppskrift HER


3. Melkefri- & glutenfri kost – Melk og gluten er to sentrale triggere for stoffskifteproblemer. Kutt ut ALLE melk- og melkeprodukter den første måneden, også ost. Så kan du smått begynne å innføre de mildeste melkeproduktene i kosten og kjenne om det fungerer. Jeg bruker kokosmelk, mandelmelk og havredrikk som erstatning.

4. Unngå egg og soya – Jepp, dette er viktig for meg nå i en periode frem til jeg får kontroll på stoffskifte mitt. Det dukker stadig opp fler artikler om at egg og soya kan være to triggere for Hashimoto. 2 måneder uten dette klarer man seg uansett, så hvorfor ikke ta vekk alt på en gang slik at resultatene blir bedre. Anbefaler boken «Why do I still get Thyroid Symptoms?» hvis du er interessert.

5. Betennelsesdempende mat – slik som gurkemeie, hvitløk, ingefær, nøtter, frø, fet fisk… Her spiller økologisk kjøtt en viktig rolle. Ikke øko kjøtt kan bli foret med soya og annen unaturlig mat som inneholder mye omega 6 og lite eller ingen omega 3. Omega 6 uten Omega 3 tilstede er betennelsesFREMMENDE, mens en god balanse mellom omega 6 og 3 slik som mye av det økologiske kjøttet har, er betennelsesDEMPENDE

Betennelsesdempende te HER


KILDER

– «Why do I still have Thyroid symptoms?» av Datis Kharrazian, DHSc, DC, MS – https://paleoleap.com/dangers-soy/ – https://jjvirgin.com/dark-side-americas-favorite-health-food/ – https://www.westonaprice.org/soy-alert/

#stoffskifteproblemer #betennelse #kostholdsråd #ernæring #hashimoto

0 visninger

1/1

Om meg

Jeg heter Celine Heldrup og er ernæringsterapeut og veileder i eteriske oljer

Jeg har et brennende ønske om at du skal føle deg fantastisk i kroppen din, og se viktigheten av og forstå "hvor lite" som skal til for at du skal få det livet du fortjener med en helse som fungerer optimalt med et renere liv, bort med giftstoffer, mat fra bunnen av, naturen..  En holistisk livsstil! 

Jeg hjelper deg gjennom stegene til en naturlig livsstil med næringsrik, mettende mat og tankemønster i spissen som avgjørende faktorer for at du skal være på topp og tørre å stå for den du er, og løsrive deg fra samfunnets mal så du virkelig klarer å kjenne på hvilket kosthold og helheten som passer akkurat deg og din kropp .

 

Jeg har selv vært på min egen reise med angst, utmattelse & hashimoto. Du kan lese historien min HER

Klem Celine 

©2019 by CelineHeldrup. Proudly created with Wix.com