CelineHeldrup

Fyll deg selv med.. 

Egenkjærlighet

Selvutvikling 

Rent kosthold

Eteriske oljer

Livsstilsendringer & rutiner

  • CelineHeldrup

Tynn eller overvektig, men like mange helseplager!

Som ernæringsveileder er jeg opptatt av en helhet mellom livsstil og ernæring for å balansere kroppen slik at man unngår helseplager. Langtids stress kan skape ubalanser, vi snakker stoffskifte, kjønnshormoner, veksthomoner… Økt fettlagring av det farlige fettet eller motsatt, for stor nedbrytning i kroppen.

Som jeg nevnte i siste innlegg så er en av kroppens reaksjoner på stress, å øke glukose i kroppen. Dette er en naturlig reaksjon på stress fordi du trenger høyt blodsukker slik at du har rask energi tilgjengelig, klar for å kjempe mellom liv og død (som i vårt tilfelle kan være å stå i bilkø på vei til jobb.) Det er to næringsstoffer som omdannes til glukose i kroppen, og det er først og fremst karbohydrater, men også proteiner dersom vi får i oss større mengder enn det kroppen trenger ila. Et måltid.

Så hvordan fungerer egentlig glukose i kroppen? La oss ta karbohydrater som eksempel. Dette omdannes til glukose i blodet. Da vil bukspyttkjertelen reagere med å produsere insulin. Insulinet transporterer glukosen inn i cellene, som da gir en umiddelbar energi. Den resterende mengden glukose omdannes og lagres som glykogen i leveren, og fett i fettcellene.

Glukagon gir ordre om å forbrenne eller bruke det (farlige) fettet som glukosen nå er lagret som. Dersom du har lite insulinnivå, som da også betyr lite karbohydrat inntak, så aktiveres glukagon, og du forbrenner fett/energi. Det betyr at dersom fettet lagrer seg på kroppen så er det fordi glukagon ikke blir skilt ut i blodet, fordi vi har for mye insulin tilgjengelig.

Dette var litt grunnleggende forklaring om glukose. Men hva skjer om vi stresser over tid, og bukspyttkjertelen konstant produserer insulin fordi glukosen er i blodet? Og på toppen av det hele spiser vi mye sukker eller andre karbohydrater som skaper enda høyere blodsukker.. Vel, det betyr at organet jobber på spreng for å produsere store mengder insulin som skal klare å frakte all glukosen inn i cellene, samt omdanne det til glykogen og fett.

Og hva er insulin? Jo det er et HORMON. Vi har anabolske og katabolske hormoner, der insulin tilhører de anabolske hormonene. Anabolske og katabolske hormoner kan ses på som en vekt som alltid skal balansere hverandre, der anabolske bygger opp kroppen, og katabolske bryter ned stoffer til enklere substanser. Insulin lagrer energi og bygger opp fett i kroppen. Når vi produserer for mye insulin, vil kroppen balansere det med å produsere mer eller mindre av katabolske hormoner for å skape en likevekt. Glukagon som stimulerer til fettforbrenning er på den katabolske siden.

Enkelt sagt: overdreven anabolisme (altså for mye insulin) bygger opp kroppen for mye, og ikke nok nedbrytning. Hvis katabolismen dominerer brytes det ned for mye vev og bygges opp for lite ved behov, og vi kan få en for stor forbrenning som gjør vondt verre ved for eksempel overtrening. Dette er en av grunnene til at tynne folk kan ha vel så mye helseplager som overvektige, men plagene er «motsatt.»

Kortisol og adrenalin ligger på den katabolske siden. Som betyr at overdrevent stress skaper kaos mellom anabolske og katabolske hormoner som prøver å balansere hverandre. Binyrene som produserer stresshormonene slites ut. Bukspyttkjertelen klarer ikke lenger å skille mellom mengden glukose som kommer i blodet, og utskiller derfor for store eller små mengder insulin. Etterhvert kan det skape insulinresistens, og hva skjer så? Da kan vi utvikle sukkersykent. Merk at også stoffskifte (T3 og T4) er katabolske hormoner og derfor kan langtids stress også være en årsak til stoffskifteproblemer.

Konklusjonen er altså, gjør alt med balanse! Men selv om du spiser riktig så hjelper det svært lite på dersom du stresser! Som med alt annet, ikke overdriv bruken av karbohydrater og proteiner.

En liten funfact på slutten her: legg merke til at melatonin ligger på den anabolske siden, dette hormonet er nødvendig for å bli brun. Sliter du med brunfargen så kan det være et tegn på at du trenger blodsukker stabil mat.

KILDER

– Les «Bedre Uten Brød» av Wolfgang Lutz. Han forklarer dette så bra, og har meget gode forskningsbaserte grunnlag som han også går i gjennom når du leser.

#hvaskjer #overvektig #glukose #katabolske #vekten #ernæring #hvorfor #tynn #stoffskiftehormoner #helseplager #anabolske #hormoner #kjønnshormon #veksthormon #blodsukker #insulin

17 visninger

1/1

Om meg

Jeg heter Celine Heldrup og er ernæringsterapeut og veileder i eteriske oljer

Jeg har et brennende ønske om at du skal føle deg fantastisk i kroppen din, og se viktigheten av og forstå "hvor lite" som skal til for at du skal få det livet du fortjener med en helse som fungerer optimalt med et renere liv, bort med giftstoffer, mat fra bunnen av, naturen..  En holistisk livsstil! 

Jeg hjelper deg gjennom stegene til en naturlig livsstil med næringsrik, mettende mat og tankemønster i spissen som avgjørende faktorer for at du skal være på topp og tørre å stå for den du er, og løsrive deg fra samfunnets mal så du virkelig klarer å kjenne på hvilket kosthold og helheten som passer akkurat deg og din kropp .

 

Jeg har selv vært på min egen reise med angst, utmattelse & hashimoto. Du kan lese historien min HER

Klem Celine 

©2019 by CelineHeldrup. Proudly created with Wix.com